Lajit‪» Sukellus‪» Sukellusreissut‪»

Sukellusviikonloppu Utön vesillä / Park Victory

Sukellusviikonloppu Utön vesillä / Park Victory

Sukellusviikonloppu Utön vesillä / Park Victory
Sukellusviikonloppu Utön vesillä / Park Victory

Hinta
349,00 + toimituskulut
Sis. alv 24 %


Määrä
kpl



Päivämäärä
15.-17.9.2017!
Ei saatavilla


Päivämäärä: 15.-17.9.2017!


Voit tilata tätä tuotetta korkeintaan varastossa olevan määrän.
Saatavuus
Tuotetta ei voi lisätä ostoskoriin, koska se ei ole myynnissä tällä hetkellä tai muusta syystä johtuen.


Tuotteen kuvaus

Viikonlopun sukellusretki Utön vesillä, pääkohteena legendaarinen Park Victory. Utön alueella myös paljon muita erinomaisia sukelluskohteita. Näe ja koe Saaristomeren kirkkaat vedet, kauniit ja vaikutuksen tekevät hylyt, sekä bongaa esimerkiksi alueelle tyypillinen asukas Teisti. 

Retki kestää perjantaista sunnuntaihin. Perjantai-iltana lähtö on Kaarinasta ja paluu sunnuntai-iltana samaan paikkaan. Osallistujille lähetetään tarkemmat ohjeet reissukirjeen muodossa lähempänä tapahtumaa.

Retken hinta sisältää:
• Viikonlopun kyyditykset ja majoitukset Sukellustukialus Evalla
• Kokeneen, sukellukseen vihkiytyneen kapteenin (Joona Koski)
• Paineilmatäytöt (200bar) sukellustukialuksella
• Viikonlopun ruokailut

Ennakkovaatimus sukellusretkelle on minimissään AOWD -sukeltaja tai vastaava muusta koulutusorganisaatiosta (CMAS P2, SSI Advanced Open Water Diver, NAUI Advanced jne...), riittävällä suomisukelluskokemuksella. Ota yhteyttä, jos haluat keskustella tai kysyä asiasta lisää.

Alla lyhyt esittely alueen kiistattomasta vedenalaisesta nähtävyydestä, Park Victorystä. Korostamme, että alueella on paljon muutakin kiinnostavaa nähtävää, joista Parkki on kiistatta kuuluisin.

Park Victory, lähde hylyt.net:

Tyyppi höyrylaiva
Kotipaikka Amerikka
Uppoamisaika 25.12.1947
Uppoamispaikka Utö

Pituus 138,7 m
Leveys 18,7 m
Asento Oikeinpäin, keulaosa siirtynyt hylyn leveyden verran oikealle. Keulan suunta 150°.
Minimisyvyys Mastojen huiput laivan peräosassa 8 m, keulapakka 13 m, perätaso 23 m.
Kunto Teräsrakenteisessa rahtialuksessa on ollut 3 eturuumaa ja 2 takaruumaa, komentosilta keskilaivassa. Hylky on katkennut komentosillan etupuolelta. Mastot ovat pystyssä etummaisinta lukuunottamatta, ja kansirakenteet paikoillaan. Vasemmassa kyljessä repeytymä. Hylyssä on sisätiloja. Se on ruostunut, mutta on muuten melko ehyen muotoinen.

Pohjan syvyys 27-36 m
Pohjan laatu savi, sora
Näkyvyys 5-15, hyvä

Pohjois-Amerikasta, Virginian Newportista Helsinkiin tulossa ollut 9000 tonnin vetoinen Victory-tyyppinen alus Park Victory oli saapumassa jouluaattona 24. päivänä Utön reittiä kivihiililastissa Suomeen. Park Victoryn kapteenin A. L. Zeppin luotsina oli N. Lindström. Miehistö ei ollut viettänyt omaa joulujuhlaa koska kapteeni Zepp oli järjestänyt miehistön keskuudessa rahankeräyksen, jolla oli määrä ostaa villasukkia täytettäväksi karamelleillä ja annettavaksi kahdellekymmenelle suomalaiselle lapselle. Lapset ja heidän kaitsijansa oli pyydetty saapumaan alukselle heti, kun se kiinnittyisi satamaan. Odottamassa olisi hyvä jouluateria ja joulukuusi.

Lumimyrskyssä laiva ankkuroitui Lillharun läheisyyteen odottelemaan tuulen tyyntymistä ja koska ilta pimeni oli järkevää odotella aamua valkenevaksi ja vasta sitten sivuuttaa Jussarön ja Harmajan välisen Nashorn-kentän miinanraivausalue. Ankkurit eivät kuitenkaan pitäneet vaan alus ajautui puolen yön jälkeen klo 0.45 karille. Se irtosi kuitenkin omien koneidensa avulla, mutta nousi uudelleen klo 2.15 karille keskilaivansa varassa. Tästä se ei enää selvinnyt vaan katkesi ja tuhoutui kokonaan.

Lisää aiheesta Park Victory Hylyt.netin sivuilla


Mitä jos on hurja keli, eikä Parkille jostain syystä päästä?
Jos tuuli estää sukellukset Parkilla on Örön ja Vänön vesillä useita hienoja puuhylkyjä joihin on mahdollista sukeltaa kovemmallakin tuulella, eli aina löytyy sukellettavaa.


Millaisella laivalla ollaan menossa, ja kuka sitä kipparoi?

Moottorialus Eva:

  • Pituus 16 m, leveys 4 m, syväys 1,9 m, uppouma 21 tonnia
  • Rakennettu 1958 ja muunnettu sukelluskäyttöön sopivaksi 80-luvun alussa
  • Aluksessa on sisäänrakennettu hiljainen paineilmakompressori (230 bar)
  • Aluksessa on jatkuva 230 V:n ulosotto sukelluslamppujen lataamista varten
  • Aluksessa on täydellinen merenkulku ja vedenalaisetsintä laitteisto
  • Alus on katsastettu ja varustettu pelastuslautalla
  • Aluksessa on apuveneenä kumivene perämoottorilla
  • Aluksessa on keskuslämmitys, sauna ja täydellinen keittiö


Kippari Joona Koski:

  • Yli kolmenkymmenen vuoden sukelluskokemus, sukelluskouluttaja (CMAS, Padi)
  • Sukellustukialus Evan päällikkönä vuodesta 1980.



Reissun esittelyssä käytetyt kuvat, kuvalähde ja -krediitit:
• http://sukellusretket.com /© Joona Koski




Kommentit
Lisää kommentti

Mielipiteet
11 0